fbpx

Pięć porad, jak zachować piękny i zdrowy uśmiech

4 września 2020

Kłopoty z zębami są jednymi z tych bardziej przykrych, jakie mogą nam w życiu dokuczyć. Trapiące je ubytki, czy ich braki mocno utrudniają codzienne funkcjonowanie. Ważnym jest więc, aby utrzymywać dobrą kondycję zdrowotną naszego uzębienia, wydłuży to jego żywotność i ochroni przed problemami, na jakie możemy natrafić.

Pięć prostych porad, jak zachować zdrowy i piękny uśmiech

Chociaż wydaje się, że codzienna pielęgnacja zębów opiera się tylko na ich szczotkowaniu, jest to bardziej skomplikowane, niż się może wydawać! Stosując się do naszych wskazówek, bez wątpienia wspomożesz swój uśmiech w taki sposób, by cieszyć się nim przez wiele lat!

 

1. Regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym

Do nich powinniśmy przywiązywać szczególną uwagę. Zdajemy sobie sprawę, że część osób odczuwa pewien lęk przed odwiedzinami dentysty, jednak dzisiejsze osiągnięcia stomatologii, zwłaszcza w zakresie leczenia bez bólu, czyni terapię niezwykle komfortową. Odbywać wizyty kontrolne połączone wraz z odpowiednimi działaniami profilaktycznymi (skaling, piaskowanie) powinniśmy przynajmniej raz na 6 miesięcy. W ich trakcie stomatolog jest w stanie wcześnie wykryć zalążki różnych schorzeń i podjąć odpowiednie przeciwdziałania, ułatwiając przyszłe leczenie lub nawet eliminować jego konieczność. Ponadto będzie miał okazję zająć się ewentualnymi ogniskami próchnicy oraz usunąć kamień nazębny.

 

2. Dokładna higiena

Zdrowie naszego uzębienia zależy przede wszystkim od niej. Mycie zębów przynajmniej dwa razy dziennie, rano i wieczorem, według obiegowej opinii ekspertów wystarczy. Wyjątkowo poświęcić powinniśmy się wieczornemu myciu, nasze usta dużo mniej poruszają się w ciągu nocy, a ślinianki produkują mniej śliny, co sprzyja rozwojowi płytki nazębnej.

Jednakże nie powinniśmy poprzestawać na samym myciu zębów! Z biegiem czasu, na rynku pojawia się coraz więcej nowinek związanych z pielęgnacją uśmiechu. Użycie nici dentystycznej pozwoli nam wyczyścić trudno dostępne przestrzenie między zębami, a wykorzystanie odpowiednich płukanek w ciągu dnia dopełni całego procesu. Pacjenci chcący jeszcze pieczołowiciej dbać o swojej zęby mogą również zaopatrzyć się w irygatory, specjalne urządzenia wypuszczające strumień wody pod ciśnieniem, usuwające resztki pokarmów czy płytkę nazębną. Masuje on dodatkowo dziąsła poprawiając ukrwienie, warto więc zastanowić się nad zakupem takiego sprzętu.

 

Zapisz się na niezobowiązującą konsultację

Imię (wymagane)

Numer telefonu (wymagane)



My też nie lubimy spamu

Wyrażam zgodę na kontakt w celach marketingowych. Pełna treść zgody tutaj.

 

3. Dobra technika szczotkowania

Niezwykle ważne jest, aby szczotkę do zębów trzymać w prawidłowy sposób oraz układać pod odpowiednim kątem do powierzchni zębów. W naszym gabinecie dobierzemy odpowiednią dla Ciebie metodę szczotkowania oraz rodzaj szczotki, która będzie dopasowana do Twoich potrzeb i stanu uzębienia.

Pamiętajmy, aby myć zęby po posiłku,a nie przed posiłkiem i nie pomijać w tym wszystkim języka. Osadza się na nim mnóstwo bakterii, wiele szczoteczek ma osadzone na główce specjalne gumowe nakładki, którymi możemy go wyczyścić, dostępne są też na rynku osobne szczoteczki do języka, w które możemy się zaopatrzyć.

 

4. Zbilansowana dieta

Warta wdrożenia nie tylko ze względu na korzyści, jakie może przynieść naszemu uśmiechowi, ale całemu organizmowi! Mamy jednak świadomość, że utrzymanie jej jest pewnym wyzwaniem, nie jest jednak niewykonalne. Planując ją, uwzględniajmy posiłki zawierające wapń. Stanowi on ważny składnik naszych kości, w tym i zębów. A to właśnie w nich znajdują się duże pokłady wapnia, gdy więc nasz ustrój cierpi na jego niedobór, zaczyna je zużywać, osłabiając uzębienie. Najlepszym źródłem tego minerału są przetwory mleczne, np. sery, maślanka, mleko. Osoby cierpiące na alergię na te produkty mogą z powodzeniem zastąpić je szpinakiem, rukolą, migdałami, sezamem czy popularnym szczypiorkiem. Oprócz wapnia podstawowym budulcem zębów jest fosfor, obecny w orzechach, żółtych serach, wątróbce, soi i otrębach pszennych. Bardzo pomocne jest wcielenie do diety produktów zawierających witaminę D, odpowiedzialną za wchłanianie wapnia i fosforu. Obficie występuje w różnego rodzaju rybach, z wyszczególnieniem w makreli i łososia.

 

5. Szkodliwe nawyki

Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak część z nich może wpłynąć na stan naszej jamy ustnej. Chociaż można je wyliczać bez końca, jest kilka takich, które możemy zaobserwować w swoim najbliższym otoczeniu, a może nawet u siebie:

  • słodkie i słone przekąski, napoje gazowane – zawarty w nich cukier niekorzystnie wpływa na szkliwo i wspomaga proces mineralizowania się bakterii tworzących kamień nazębny;
  • nagminne żucie gumy – jego szkodliwość objawia się w powolnym przerastaniu mięśni żwaczy, co ma niebagatelny wpływ na ryzyko wystąpienia bruksizmu (nocnego zgrzytania zębami), oraz zaburzeń symetrii twarzy, jeśli żujemy gumę na jednej stronie;
  • traktowanie zębów jako „narzędzia” – z tym osobiście zetknęła się pewnie większość z nas. W końcu pewnie nierzadko wspomagaliśmy się zębami przy otwieraniu kłopotliwego opakowania lub przytrzymywaliśmy w nich twarde przedmioty mając zajęte ręce. Jest do bezpośrednie narażenie naszego szkliwa na mechaniczne urazy, które nieleczone doprowadzają do kolejnych problemów;
  • obgryzanie paznokci i wkładanie brudnych dłoni do ust – bakterie znajdujące się na rękach bardzo łatwo przenikają do naszej jamy ustnej i mogą atakować tkanki okołozębowe (np. dziąsła);
  • nadmierne szczotkowanie zębów – podrażnia dziąsła, długotrwałe może powodować ich krwawienie i powolne występowanie recesji (obniżanie się).

 

Co możesz teraz zrobić?

Jeśli skonsultować się w sprawie swojego uzębienia lub zauważyłeś jakieś problemy, umów się na wizytę w naszym gabinecie! Nasi doświadczeni eksperci wyczerpująco odpowiedzą na twoje pytania i dobiorą rozwiązanie, które zapewni ci satysfakcję. Możesz się z nami skontaktować pod numerem +48 604 990 815 lub wypełniając formularz.

Opublikowano w Blog przez Katarzyna Gliwa | Tags: , , ,

.