Jak powstrzymać demineralizację szkliwa?

3 września 2018

Szkliwo jest najtwardszą tkanką w ludzkim organizmie. Charakteryzuje się wysoką odpornością na zgniatanie oraz sprężystością, a jego wytrzymałość można porównać… z diamentami. Jednak mimo tak dużej wytrzymałości, istnieje pewne poważne zagrożenie dla szkliwa – demineralizacja. Na czym polega ten proces?

Stomatologia Gliwa - rodzinny gabinet stomatologiczny

 

Czym jest demineralizacja?

Szkliwo jest zbudowane w 96% ze składników mineralnych, które pełnią wobec zębów funkcję ochronną. Cenne pierwiastki powstrzymują szkodliwe oddziaływanie kwasów i bakterii na zęby. Dzięki swoim właściwościom pozwalają utrzymać zdrowy i piękny uśmiech. Jednak zdarza się, że długotrwałe oddziaływanie kwasów i cukrów na szkliwo pozbawia je cennych minerałów. Wapń i fosfor zostają stopniowo wypłukiwane, co w znacznym stopniu osłabia zęby i powoduje nadwrażliwość na ciepłe i zimne pokarmy. W wyniku demineralizacji zęby tracą swoją naturalną ochronę, co umożliwia szybki rozwój próchnicy. Dlatego jeśli cierpisz z powodu nadwrażliwości lub zauważasz na swoich zębach charakterystyczne białe plamki, konieczna jest niezwłoczna konsultacja ze stomatologiem.

 

Zapisz się teraz na konsultację, zadzwoń pod nr tel.: +48 604 990 815 lub wyślij formularz z naszej strony.

 

Jakie są przyczyny demineralizacji?

  • unikaj słodyczy w dużych ilościach – cukry sprzyjają rozwojowi bakterii, które przyczyniają się do wyniszczenia i demineralizacji szkliwa. Ogranicz szczególnie produkty lepkie jak landrynki czy ciągutki, które przylegają do zębów. Utrudnia to ich dokładne usunięcie z powierzchni zębów, a zalegające pozostałości po słodkościach intensywnie oddziałują na szkliwo.
  • ogranicz kwaśne pokarmy – produkty z dużą ilością kwasu, jak soki czy kwaśne owoce, wypłukują wapń, który jest bardzo ważny dla zachowania wytrzymałości zębów. Po ich spożyciu warto przepłukać usta wodą lub płynem stomatologicznym, by zneutralizować szkodliwe działanie kwasów.
  • zadbaj o prawidłową higienę jamy ustnej – dla utrzymania szkliwa w dobrym stanie niezbędna jest regularna higiena jamy ustnej. Szczotkuj zęby po każdym posiłku, a wybór pasty oraz akcesoriów do mycia zębów skonsultuj ze stomatologiem.
  • regularnie odwiedzaj gabinet stomatologiczny – jedną z głównych przyczyn demineralizacji szkliwa jest szkodliwe oddziaływanie bakterii, rozwijających się na płytce nazębnej. Dlatego bardzo ważne jest przeprowadzanie co najmniej raz na pół roku higienizacji zębów w gabinecie stomatologicznym. Tylko profesjonalny zabieg jest w stanie perfekcyjnie oczyścić zęby i zapobiec przykrym konsekwencjom spowodowanym przez kamień nazębny.

 

Napraw swoje szkliwo!

Procesem przeciwnym do demineralizacji jest remineralizacja. Obejmuje ona szereg działań profilaktycznych, które mają na celu dostarczenie zębom niezbędnych minerałów, by szkliwo mogło pełnić swoje podstawowe funkcje. Pierwszym etapem remineralizacji jest przeprowadzenie zabiegów higienizacyjnych, takich jak piaskowanie, skaling i polerowanie. Następnie warto wykonać fluoryzację, która polega na nałożeniu na powierzchnię zębów specjalnego preparatu, zawierającego dodatkową dawkę tego cennego pierwiastka.

Oprócz zabiegów wykonywanych w gabinecie stomatologicznym, profilaktykę można także przeprowadzać samodzielnie. Warto zwrócić szczególną uwagę na dietę. Korzystną zmianą będzie wzbogacenie jej o produkty zawierające duże ilości następujących składników:

  • wapnia – odpowiada za twardość szkliwa; możesz go znaleźć w nabiale czy zielonych warzywach,
  • fosforu – chroni szkliwo i wspiera proces remineralizacji; znajduje się w tuńczyku, wołowinie i produktach pełnoziarnistych,
  • żelaza – zapobiega odkładaniu się płytki nazębnej oraz infekcjom w jamie ustnej; produkty z dużą ilością żelaza to wątróbka, owoce morza czy sardynki,
  • magnez – razem z wapniem przyczynia się do wzmocnienia zębów; znajdziesz go przede wszystkim w szpinaku czy sałacie,
  • witaminy A i D – ta pierwszy wpływa na prawidłowy przepływ śliny, powstrzymując w ten sposób rozwój bakterii, a druga kontroluje proces wchłaniania wapnia. Witamina A jest składnikiem wątróbki i tranu, a z kolei witaminę D możesz znaleźć w wołowinie lub żółtkach jaj.

 

Co możesz teraz zrobić?

Stosowanie diety bogatej w minerały i witaminy, skrupulatne dbanie o higienę jamy ustnej oraz regularne uczęszczanie do gabinetu stomatologicznego – te elementy profilaktyki to najlepsza przysługa, jaką możesz wyświadczyć swoim zębom. Doskonałym pierwszym krokiem jest ograniczenie spożywania cukrów prostych. Drugim jest regularne spożywanie posiłków zawierających wapń i fosfor. Trzecim – prawidłowe, regularne mycie zębów i systematyczne przeprowadzanie profesjonalnej higienizacji. Już dziś zacznij świadomie dbać o zdrowie swoich zębów i umów się na wizytę do stomatologa. Możesz to zrobić wypełniając formularz  lub dzwoniąc pod numer  +48 604 990 815.

Opublikowano w Blog przez Katarzyna Gliwa | Tags: , , , ,

Zostaw komentarz

.