fbpx

Wpływ diety na uzębienie

8 października 2020

Wbrew pozorom, aby zachować zdrowe i białe zęby nie wystarczy tylko ich regularne szczotkowanie i używanie nici dentystycznej, istotna jest także odpowiednia dieta. Część spożywanych przez nas produktów zawiera ważne składniki znacząco wspomagające nasze uzębienie, jednakże działa to w dwie strony – niektóre negatywnie wpływają na nasz uśmiech. Na co zwracać uwagę przy tworzeniu naszego jadłospisu? Co warto jeść, a czego unikać?

 

Wapń – przyjaciel każdego uśmiechu

Wapń jest głównym budulcem naszego uzębienia, dlatego bardzo ważnym jest dostarczenie naszemu organizmowi odpowiedniej jego ilości. Ponadto zęby magazynują największą jego ilość, gdy naszemu ustrojowi doskwierają braki wapnia, zostaje pobierany z uzębienia. Niedostatek cennego minerału znacząco zwiększa podatność zębów na zmiany próchnicowe i urazy mechaniczne. Jak możemy skutecznie uzupełniać poziom wapnia w naszym organizmie? Wystarczy regularnie spożywać produkty mleczne w postaci kefiru lub jogurtów naturalnych, które korzystnie wpływają również na florę bakteryjną w jamie ustnej dzięki kwasowi mlekowemu. Warto również zwracać uwagę na twarogi i żółte sery, będące dobrym źródłem wapnia.

Dobroczynne owoce i warzywa

O zbawiennym wpływie owoców i warzyw na nasze zdrowie nie trzeba nikogo przekonywać. Są niesłychanie ważną pozycją każdego jadłospisu i bardzo korzystnie oddziałują na zęby. Przykładem są chociażby jabłka, zawarte w nich substancje mineralne doskonale wpływają na kondycję uzębienia, ponadto wzmagają wydzielanie śliny, co rzutuje na sprawne usuwanie resztek pokarmów z jamy ustnej.

Zatrzymajmy się na chwilę przy truskawkach. Te apetyczne owoce obfitują w kwas jabłkowy wzmacniający dziąsła, stanowi on dla nich świetne wsparcie w zwalczaniu kamienia nazębnego. Jako ciekawostkę można dodać, że kwas jabłkowy jest składnikiem wielu past do zębów, co powinno tylko utwierdzić nas w przekonaniu o dobrym wpływie truskawek.

Z kolei marchew ma podobne działanie do truskawek. Tak jak one wzmacnia dziąsła i pomaga w walce z kamieniem nazębnym, będącego jedną z głównych przyczyn próchnicy i paradontozy. Jej spożywanie szczególnie wskazane jest w przypadku dzieci, bowiem dzięki specyficznemu sposobowi gryzienia pomaga to zgryzowi małych Pacjentów.

Nie zapominajmy o wartości ryb! Są prawdziwą kopalnią witaminy D3 oraz wielu innych suplementów ważnych dla naszego organizmu! Witamina D3 bezpośrednio odpowiada za mineralizację tkanek kostnych, rzutując na wytrzymałość naszych zębów. Fosfor oraz kwas omega-3 bardzo wspomagają wchłanianie wapnia w organizmie, będącego jednym z głównych budulców uzębienia.

Zgubne działanie cukru

Nie ulega wątpliwości, że cukier jest wiernym sprzymierzeńcem wszelkiego rodzaju bakterii, również tych odpowiadających za rozwój próchnicy. Najgorzej na naszą jamę ustną oddziałują powszechnie występujące w różnych produktach dwucukry: fruktoza, glukoza, maltoza oraz sacharoza. Destabilizują poziom pH w jamie ustnej, co stopniowo demineralizuje szkliwo i obniża jego wytrzymałość. Swoją rolę odgrywa również konsystencja jedzenia – czekolada czy miękkie cukierki przyklejają się do zębów, a zawarte w nich cukry narażają je na działanie kwaśnych substancji.

Harmonogram posiłków

Chociaż może to być dla niektórych zaskakujące, kolejność spożywania posiłków ma duże znaczenie. Pewne grupy produktów charakteryzują się działaniem kariogennym (wspomagającym rozwój próchnicy) lub kariostatycznym (zapobiegającym). Spożywając posiłek, powinniśmy zaczynać np. od zjedzenia suszonej śliwki, popić ją kefirem, a na końcu zjeść warzywo. Naszą dietę powinniśmy skonstruować z kolei w następujący sposób: 50% powinny stanowić owoce i warzywa, 25% tłuszcze nienasycone i nabiał oraz ostanie 25% przeznaczyć na produkty pełnoziarniste.

Co możesz teraz zrobić?

Dobrze dobrana dieta jest bardzo ważna, wspomoże nie tylko nasz uśmiech, lecz cały organizm. Jeśli Twoje uzębienie będzie borykało się z jakimkolwiek problemem, umów się na wizytę w Stomatologia Gliwa! Z pewnością znajdziemy odpowiednie rozwiązanie problemów, z którymi się borykasz. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer 604 990 815 lub wypełniając formularz.

 

Opublikowano w Blog przez Katarzyna Gliwa

.